zaterdag 22 oktober 2011

Nat Wielerweekend

Door: Ron Mol

Het was weer een lekker nat weekend op de fiets. Zaterdag stond de R.v. Zuidland op het programma. Voor het eerst met de plaatselijk favorieten Hans Weeda en Erik Meerkerk aan het vertrek. Het moet toch erg frustrerend zijn als er een een wielerronde langs je huis gaat maar jouw categorie rijdt nooit. Met de nieuwe regelgeving van de KNWU hadden ze eindelijk een keer de mogelijkheid de licentie over te zetten en zo een paar mooie wedstrijden in de buurt mee te pakken. Zo staan ze volgende week in Abbenbroek. Ik was door Erik uitgenodigd om een Hertog Jan te komen drinken in zijn fraai gelegen woning. Als het nou Palm was.....Hij had er echt werk van gemaakt want op enkele kilometers van Zuidland kwam ik door het gehucht Biert. Je kunt het wel raden, hier stond al "Biertje"?....
Wij verdenken Erik Meerkerk van deze aktie :-)

Bij de sporthal een nachtmerrie voor Jasper v Tol. Na het omkleden bemerkte hij dat zijn fiets was gestolen uit de gang van de sporthal, net als bij William de Wolf enkele jaren terug in Rozenburg. Laat het een goede les voor iedereen zijn. Laat je fiets in de auto of zo want je moet er toch niet aan denken...brrr.

De regen kwam al de gehele dag met bakken uit de hemel en bij de vrouwen waren er erg veel valpartijen, vooral in de laatste bocht. We werden bij de start dan ook gewaarschuwd. Het gevolg was dat we zowat stil stonden in die bocht, hierna volle bak aanzetten, door de smalle straatjes met klinkers, putten en een richel en dan weer aanzetten. Pff, het viel niet mee. Het startschot werd overigens gegeven door Leo vd Velde. een ex-Hagenees en Spartaan man waar ik bij de nieuwelingen en junioren veel mee heb gefietst. Dolle pret hadden we in die tijd. Leo heeft nu een mooie zaak pal aan het parcours. Ik heb er dan ook een mooi brilletje kunnen scoren.

Best nat.....

De koers was zwaar. Veel renners moesten meteen lossen op de gladde wegen. Ik kon aardig mee komen en gaande weg voelde ik me steeds beter. Tot, tot de finale. Toen kreeg ik hetzelfde als in Baarn, uit het niets geparkeerd en in de stromende regen melde ik me af, zwaar gedesillusioneerd! Ik kon nu wel zien hoe er een kopgroep van 5 weg reed met hierin o.a. Erik Meerkerk. In de sprint moest hij het echter afleggen tegen de sterke Chris Maas maar volgend jaar heeft hij een nieuwe kans. Dan krijgen we waarschijnlijk licenties op leeftijdscategorie (masters)...

Het biertje houden Glasgowgirl en ik nog tegoed.....

Delft

Vandaag dan Delft. Na 12 jaar stond de ronde weer op het programma. De organisatie bestaat uit studenten van de TU en ze hebben geprobeerd er een leuk criterium van te maken. We kregen allemaal een bon voor een biertje en vooral de rondemiss was niet mis...Ook hier een prijs voor de meest gesoigneerde renner (we hebben in het Statenkwartier een trend gezet) en ik had toch wel een beetje op die prijs gerekend, de Rondemiss besliste echter anders. Helaas hadden ze ook het weer uit het Statenkwartier :-(

We gingen met een man of 30 van start op een zwaar parcours. De laatste bocht kwam ik maar niet lekker door en moest hierdoor een paar keer een gaatje laten. Gelukkig kreeg ik hulp van Sjaak Olsthoorn die me weer het peloton in duwde (bedankt Sjaak, het koste je wel de overwinning:-)
Toen de weg opdroogde ging het beter en kon ik naar voren rijden. Ondanks diverse vluchtpogingen werd het een massale aankomst en ik gooide me in de strijd. Ook nu won Chris Maas voor Sjaak Olsthoorn en Wim vd Plas. Zelluf werd ik 8e in "Delluf tweeduizend elluf! " Gelukkig toch nog een top 10 plek en ben er erg tevreden mee.
Overwinning voor Chris Maas

Bij de amateurs won Marc de Bruin van Tandje Hoger. Ook al zo'n studenten vereniging. Peter Fils ging de laatste ronde op z'n muil. Een renner van RSA ging onderuit en Peter kon hem net ontwijken en de stoep op springen. Helaas voor hem stond daar een fietsenrekje en ging hij over de kop en heeft hij nu een fietsenrekje in zijn mond. Hij werd toch nog als 17e geklasseerd.

Aangezien we in Delft waren kwam ik er niet onderuit even langs IKEA te rijden. Jacqui moest persé even kijken want we gaan de slaapkamer vernieuwen. Daar liep ik dan in mijn sportbroek en NALINI jasje, ongewassen tussen de schreeuwende köt kinderen. Na afloop ook nog twee hotdogs van 50 cent gegeten. Toch knap dat ze duizenden mensen een broodje kunnen laten eten die bijna niks kost maar ook helemaal naar niks smaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten