zaterdag 22 oktober 2011

R.v. Ottoland

Door: Ron Mol

Vandaag stond de R.v. Ottoland op het programma. Het was voor het eerst dat ik deze ronde reed. Normaal gesproken zit ik rond deze tijd van het jaar al lang en breed aan het Bokbier maar dit jaar wil ik het gewoon af maken. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ....ik werd 25e en dat is Kudt! Naar een koers gaan en geen prijs rijden is zoiets als sex zonder hoogtepunt....het is niet af! Bovendien heb ik de rare gewoonte om de eventueel gewonnen enveloppen na iedere koers in een lade te leggen. Na afloop van de laatste koers gaan deze enveloppen open,onder het genot van een Leffe Dubbel (traditie). En dan maar kijken wat er dit jaar in zit....Kon ik er een paar jaar terug nog een mooie set Campa wielen van kopen, de laatste jaren is het wat magertjes. Dit jaar ga ik voor een mooie fles Whisky. Ik heb de Glenmorangie Signet op het oog. Kost wel wat dus er moeten nog wat enveloppen binnen komen:-) Ik ben dus verplicht mijn seizoen wat te verlengen!

Jacqui ging vandaag weer mee, ondanks mijn waarschuwing dat het een grote ronde was. Ze had de camera in haar tas gedaan en weg waren we, op weg naar Ottoland. Beetje een rare naam, je denkt al snel aan een catalogus met rotzooi en een torenhoge rente bij de afbetaling. Gelukkig had deze ronde niets met dat warenhuis te maken en kwamen we aan in een gezellig dorpje. Ze hadden een ronde neergelegd van 4,5 km en 4 bochten. Er stond windkracht 5 dus we konden onze lol op.
Nog 20 meter goedverdoemme...
Bij het verkleden in m'n privecabine (Hyundai H200) kwam Brian Burggraaf een praatje maken. Hij vroeg me tevens zijn rugnummer op te spelden. Ik wilde hem nog waarschuwen dat hij dan 2e zou worden want altijd als ik iemand anders zijn nummer opspeld wordt hij 2e. (De laatste keer John Eggers in Maassluis) Afijn, ik spelde zijn nummer op en Brian werd vandaag 2e......Een plek waar ikzelf een moord voor zou doen:-)

Na het verkennen van de ronde kwam ik tot de conclusie dat het na de eerste bocht meteen op de kant zou gaan. Een harde wind zou het peloton meteen in stukken doen scheuren. Ik bleef dus wat zenuwachtig bij de start hangen en wilde lekker voorin starten. Ik kwam te laat, shit ....De eerste rij stond vol met kleppers als Burggraaf, Muis, Maas, Akkermans en Reijers. Die waren dus wat van plan! We moesten echter met z'n allen enkele tientallen meters voor de streep opstellen, terug dus! Bij het terug schuiven bleef ik slim staan, het lukte,...ik stond op de eerste rij!!

Na het startschot was ik alert, "voorin blijven tot de eerste bocht want dan gaat het los", dacht ik. Er gebeurde echter niks. Het peloton, van ongeveer 70 renners, ging in een gezapig tempo door de wind en ik zakte door het gedrang wat naar achteren. Na de eerste doorkomst probeerde ik weer naar voren te rijden, we reden immmers op het stuk zijwind af. Er waren wat schermutselimngen maar in de buik van het peloton was het goed toeven,...dacht ik. Als we naar links gaan zie ik ineens dat er een man of 18 het hazenpad hebben gekozen. Goedverdoemme, het zal toch niet gebeuren! Samen met Fedde Kloppenberg van GAUL! probeer ik naar de eerste groep te rijden. We komen tot op 20 meter en gaan de laatste bocht in. We moeten natuurlijk vóór het stuk zijwind aansluiten,... we geven alles! (Fedde iets meer dan ik)
 In de laatste bocht sluiten we bijna aan maar dan vliegt Matti de Baat , die wél in de eerste groep zat, vlak voor ons de bocht uit. (lekke band?) We moeten dus remmen en weer op gang komen....pff dat valt niet mee en we blijven op 15 meter hangen. Dan gebeurt het,...we draaien de bocht in met zijwind met 15 meter achterstand en staan geparkeerd. De volgende bocht zijn we al bijna ingelopen door het peloton. Weg prijs.....

Matti de Baat wil echter weer naar de eerste groep en geeft gas. Opnieuw regageerde Fedde Kloppenberg en ook ik wil er naar toe. Ik kom echter niet lekker in het wiel en (ploegmaat in 2012?) John Hagenaar neemt over. We komen er niet bij en Matti en Fedde rijden weg. 20 man vooruit, mongeaulenwaaier.... Uit de eerste groep vielen er echter nog wat weg en het peloton (wat er van over was) mocht toch nog 2 prijsjes verdelen. Het lukte helaas niet, mede doordat ik in volle sprint moest remmen om niet in de sloot te belanden. Jammer en vooral... kudt! De koers werd gewonnen door die uiterst sterke en sympathieke Teo Muis. Brian moest zoals gezegd genoegen nemen met de 2e plek en Kemal Acer werd 3e. Toch nog een "Mol" op het podium :-)


Mooie overwinning van Teo Muis

Jacqui was zo slim om een camera mee te nemen zonder SD kaart dus er staan maar een paar foto's op de site. Nou ja, het waren toch maar 14 rondjes. Morgen gaan we gezellig naar Uithoorn. Eens kijken of teammate John Oudshoorn een thuisoverwinning kan pakken. Ik heb er een fles whisky voor over!!

Ik kwam dus thuis zonder enveloppe. Toen ik de deur opende lag er echter toch een leuke enveloppe in de bus. Kaartjes voor het Whiskyfestival in Den Haag incl. een masterclass over mijn favoriete merk: ARDBEG. Ook nog een voucher voor de speciale festival botteling van Connemara....mijn dag eindigde zo toch nog goed!!

PS, volgende week is het weblog hopelijk weer online en kan er weer worden gereageerd op de sterke verhalen. (Peter Fils kan dan zijn opgekropte emoties weer kwijt...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten